Czas na 17 odsłonę audycji Polish Jazz, w której bohaterem będzie płyta Baazaar – album polskiego wibrafonisty jazzowego Jerzego Milliananagrany z udziałem muzyków tworzących Jerzy Millian Trio.
Wszystkie utwory na płycie to kompozycje lidera (jedynie otwierające płytę „Memory of Bach” to dzieło Miliana i Krzysztofa Komedy. Nagrania zrealizowano w czerwcu 1969 w Warszawie. LP został wydany w 1969 przez Polskie Nagrania „Muza” w wersji monofonicznej XL 0555 (matryce M-3 XW-1149, M-3 XW-1150) i stereofonicznej SXL (matryce S-3 XW-1149, S-3 XW-1150). Reedycje albumu na płytach CD ukazały się w 2005 roku (Polskie Nagrania PNCD 1017) oraz na płytach CD i LP w roku 2014 (GAD Records GAD CD 017, GAD LP 003).
Słów kilka o samym bohaterze dzisiejszej audycji – Jerzym Milianie. Urodzony w Poznaniu 10 kwietnia 1935 roku polski muzyk jazzowy, malarz, kompozytor, wibrafonista, aranżer; w latach 1973–1991 dyrektor Orkiestry Rozrywkowej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach. Rodzinną historię tragicznie naznaczyła druga wojna światowa – mama Jerzego Miliana, Czesława, została zamordowana przez Niemców w 1943 roku, ojciec trafił do obozu i wrócił do syna dopiero po wojnie. Jako licealista Milian prowadził orkiestrę Rytm, potem w pierwszej połowie lat 50. miał w Poznaniu swój autorski kwintet o rozrywkowym charakterze. W tym okresie rozpoczął współpracę z Janem Ptaszynem Wróblewskim, z którym w 1956 roku spotkali się w legendarnym Sekstecie Krzysztofa Komedy. Sekstet wystąpił na obu festiwalach jazzowych w Sopocie w 1956 i 1957 roku, dokonał też wydawanych w różnych konfiguracjach przez lata nagrań radiowych.
Od połowy lat 60. pracował z belgijskim radiem BRT, dostarczając projektowi Eliasa Gistelinka liczne, bardzo udane partytury będące stylistycznie gdzieś na pograniczach jazzu. Realizował także wybrane projekty w Polsce. W 1963 roku na zaproszenie Bogusława Schaeffera zagrał pisany specjalnie z myślą o nim trzecionurtowy utwór Music for MI. W latach 1966-69 prowadził w Polsce swoje trio z kontrabasistą Jackiem Bednarkiem oraz perkusistą Grzegorzem Gierłowskim. W tym składzie regularnie występował na Jazz Jamboree oraz w cyklu „Jazz w Filharmonii”, a także nagrał swój debiutancki longplay w serii Polish Jazz. Dziś album „Bazaar” uznawany jest za jedną z najważniejszych polskich płyt jazzowych wszech czasów. Pod koniec dekady Milian zrealizował także dwie duże formy z udziałem czołówki polskich jazzmanów: „In Memoriam Martin Luther King” na orkiestrę i freejazzowe trio (Nahorny, Ostaszewski, Dąbrowski) oraz „Relax Concerto” na organy Hammonda, big band i orkiestrę.
W 2017 nakładem GAD Records wydano autobiografię Jerzego Miliana Wiem i powiem. Życiorys dobrze brzmiący
Zmarł 7 marca 2018 roku w Katowicach.
Żródła: JazzPress, Jazz Forum, Wikipedia