Naszym gościem jest kapitan statku "Marianna" Mariusz Pielaciński.
radiomixx.pl: Panie Kapitanie, jesteśmy w sterówce. Proszę pokrótce opowiedzieć, co się tutaj znajduje?
Kpt Mariusz Pielaciński: Sterówka to centrum dowodzenia statkiem. Co się w nim znajduje? Przede wszystkim kapitan! A kapitan potrzebuje do sterowania statkiem mieć w ręku ster. Jest tu tradycyjny ster dębowy, którym kręcimy w prawo i w lewo. Jest też manetka gazu po prawej stronie, którą dodajemy obrotów i sterujemy silnikiem. Jest też bieg wsteczny, bieg do przodu. Znajdują się tu dwa zegary multi, które są kontrolą silnika i pokazują wszystkie parametry. Ja na tym widzę, jakie są obroty, temperatura, ciśnienie oleju. Jest to najnowocześniejszy system obecnie na statkach. Obok jest duży, bezpieczny agregat prądotwórczy z AVR. Również dzięki temu zegarowi możemy widzieć, czy wszystkie parametry są w porządku i czy agregat pracuje bezpiecznie. Po prawej stronie przyciski świateł nawigacyjnych, przyciski sygnałów elektrycznych, powietrznych, dzwonki alarmowe. Nad głową, przy moim prawym ręku, jest radio UKF, jedna z ważniejszych rzeczy na statku. Służy do komunikacji z innymi jednostkami, z którymi komunikujemy się w portach i z inspektoratem. Po lewej stronie mamy bardzo ważną rzecz – monitoring. Dzięki tym kamerom, których mamy 6 sztuk, jestem w stanie kontrolować cały statek. Widzę na monitorze, co się dzieje na rufie, na śródokręciu, na dole. Jest to jedna z form bezpieczeństwa na statku.
radiomixx.pl: Przed panem jest wskaźnik położenia steru. Co się stanie, kiedy ten wskaźnik przestanie działać? Jak pan sobie wtedy radzi?
MP:Doświadczony kapitan nie potrzebuje wskaźnika steru. Wskaźnik pokazuje wychylenie steru, czy mamy prosto, czy jest prawa burta, czy lewa burta. Ja bardzo rzadko patrzę na ten ster. Jest kamera, oczy trzeba mieć wszędzie na pokładzie, a nie w ster. Pływając wiele lat, takie rzeczy są już niepotrzebne. Zrozumie to ktoś, kto bardzo długo będzie pływał. Zachęcam młodych, by w tym kierunku szli, bo to zawód przyszłościowy, a obecnie na wymarciu.
radiomixx.pl: Ile lat jest pan kapitanem?
MP:Zaczynając od marynarza, to już będę pływał na wodzie 20 lat. Jako jeden z najmłodszych kapitanów zdawałem egzamin w wieku 29 lat. Jako najmłodszy kapitan w Polsce dostałem uprawnienia kapitana klasy B. Potem pływając, mając miesiące pływania na jednostce, mogłem przystąpić do egzaminu na kapitana klasy A – najwyższej kategorii. Kapitan klasy A może pływać statkiem pasażerskim z pasażerami. Kapitan kl. B nie może tego robić. Może pływać wszystkimi pchaczami czy innymi jednostkami na Wiśle, ale nie statkiem pasażerskim.
radiomixx.pl: Przyglądam się temu, co jest w sterówce, ale nie widzę kompasu.
MP: A kompas, już panu pokazuję, jest tu za mną. Jest taki malutki właśnie. Jest busola.
radiomixx.pl: Jaki kierunek mamy teraz?
MP:Biorąc pod uwagę, że tu jest dużo elektroniki założonej, kompas schowałem i jest akurat niepotrzebny w tym momencie. Teraz płyniemy w kierunku wschodu. Zawijamy potem na zachód.