Pomiędzy 20, a 27 lipca NFZ sukcesywnie przesyłał do PZOZ Sp. z o.o. propozycje aneksów zwiększających ceny w umowach na poszczególne zakresy świadczeń medycznych. Dodatkowe środki miały w założeniu pokryć wzrost kosztów funkcjonowania szpitali w związku z wejściem w życie ustawy podnoszącej minimalne wynagrodzenia w zawodach medycznych o ok. 30 proc., co obowiązuje od 1 lipca b.r.
Wg deklaracji NFZ wspomniana zmiana cen w umowach na poszczególne zakresy świadczeń miała pokryć nie tylko wzrost wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowy o pracę, ale również podniesienie stawek pracowników na umowach kontraktowych oraz nowe, dodatkowe koszty związane z inflacją.
Wg szacunków, jakie wykonali pracownicy PZOZ Sp. z o.o. po otrzymaniu propozycji NFZ podstawowy kontrakt ma być zwiększony 13 mln zł netto w skali 12 miesięcy.
Takie zwiększenie kwoty kontraktu o 13 mln zł rocznie umożliwi pokrycie tylko wzrostu bieżących wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.
Brakuje natomiast zabezpieczenia na kwotę ok. 6,6 mln zł, w tym:
Komunikat MZ - wydany w lipcu - informował, że kontrakty szpitalne zostaną zrewaloryzowane w wysokości pokrywającej wzrost wynagrodzeń (ok. 70 proc. dodatkowych środków) oraz pozostałych kosztów (ok. 30 proc. dodatkowych środków).
Oznacza to, że rząd posiada prawidłowych danych dotyczących struktury kosztów funkcjonowania szpitali. W przypadku PZOZ Sp. z o.o. zachowanie takich proporcji powinno wiązać się z podniesieniem kontraktu o 13 mln zł na wynagrodzenia i 6,6 mln zł na pozostałe koszty.
Podsumowując: przyjęcie przez PZOZ Sp. z o.o propozycji NFZ oznaczałoby zwiększenie straty o co najmniej ok. 6 mln zł w skali roku.
Dlatego Płocki Zakład Opieki Zdrowotnej Sp. z o.o. - podobnie jak ok. 45 proc. innych szpitali powiatowych - nie podpisał aneksu do umowy z NFZ.