Koncert benefitowy dla Ukrainy: kIRk, Piotr Dąbrowski, Schröttersburg
Z myślą o Ukrainie dotkniętej terrorem rozpętanej przez Rosję wojny POKiSim. Themersonów oraz Fundacja Nobiscum organizują koncert benefitowy, na którym zagrają: kIRk, Piotr Dąbrowski oraz Schröttersburg. Zapraszamy 25 marca o godzinie 19.00.
Na scenie POKiS będzie można usłyszeć zarówno organiczną i ambientalną muzykę oraz industrialne i psychodeliczne brzmienia, a nawet noise. Wszyscy artyści wystąpią charytatywnie. Wstęp na koncert jest bezpłatny, ale w trakcie wydarzenia będziemy prowadzić zbiórkę pieniężną. Zebrane środki trafią do Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej organizującej działania pomocowe dla Ukrainy.
kIRk
kIRk to zespół, który wyraźnie zaznaczył swoją obecność w polskiej muzyce niezależnej. Kolektyw występował na największych polskich festiwalach jak Open'er, OFF Festival czy Tauron Nowa Muzyka. Jego muzykę komplementowal Michael Gira ze Swansów, Nils Petter Molvaer czy Jerzy Mazzoll.
Przez 20 lat działalności kIRk nieustanie morfował – od techno tria grającego w Tresorze, przez wieloosobowy kolektyw flirtujący z różnorodnymi nurtami miejskiej muzyki, aż po elektro-akustyczny, rozimprowizowany żywioł. Ostatnia dekada działalności zespołu to kroczenie po ciemnej stronie mocy – takie albumy jak „Msza Święta w Brąswałdzie”, „Zła krew” czy „III” sięgały po skrajne, dalekie od sielskich emocje. Jednocześnie wydane w 2017 roku „Ich dzikie serca” zwiastowały coś nowego, aczkolwiek czuć tam było jeszcze ducha „starego” kIRka.
Po 20 latach działalności kIRk znowu wraca. Choć tym razem w zupełnie nowej odsłonie. Trębacz Olgierd Dokalski i dubmaster Paweł Bartnik dokooptowali do składu grającego na duduku Stanisława Matysa. Matys wraz z Dokalskim tworzą sekcję dętą, która stanowi rdzeń tożsamości „nowego” kIRka. Dwa odrębne żywioły, duduk i trąbka, wygrywają proste, zatopione w bezczasie tematy. Bartnik na żywo przechwytuje tematy i subtelnie przetwarza je, loopuje i rozrzuca w przestrzeni. Liczy się brzmienie i jego niespieszna fluktuacja. kIRk nie chce już epatować. Pragnie koić.
Piotr Dąbrowski
Piotr Dąbrowski – płocki muzyk, producent, realizator dźwięku. W ostatnim czasie skupiony na eksplorowaniu możliwości systemu modularnego, różnorodnego instrumentarium elektronicznego i elektroakustycznego, a także eksperymentujący z taśmą i technikami dubowymi. Tworzy głównie w estetyce ambientalnej, nie stroniąc również od trudnych do sklasyfikowania poszukiwań dźwiękowych i field recordingu. Jest kuratorem płockiego cyklu koncertowego Sygnał/Szum.
W 2019 roku powstał projekt UBIEL, w którym na język muzyki ambient i drone przełożył kameralne kompozycje Stanisława Moniuszki, Random Variable – oparty na eksploracji przypadkowości i sekwencji powstałych na podstawie algorytmów, będący efektem fascynacji twórcy improwizacją, ideą twórczego dialogu z maszyną i rolą przypadku w muzyce, a także Smalltown Soundscapes – field recordingowy koncept oparty o nagrania wykonywane w niewielkich polskich miastach i miasteczkach. W marcu 2020 roku ukazał się album Piotra Dąbrowskiego „Wyszło z boru”, w którym tytułowy wiersz Bolesława Leśmiana posłużył jako inspiracja do stworzenia mrocznej, ambientalnej muzyki. W grudniu 2020 roku opublikował pierwszą część „Mapy dźwiękowej Płocka” zawierającą 40 nagrań terenowych z obszaru miasta i będącą jednym z największych tego typu projektów zrealizowanych dotychczas w Polsce. W lipcu 2021 roku nakładem Fundacji Nobiscum ukazał się CD jego projektu „Fantomatyka” inspirowanego ideą Stanisława Lema. W końcu 2021 roku światło dzienne ujrzał kolejny fieldrecordingowy projekt - „Rozśpiewana swoim szumem. Mapa dźwiękowa Wisły na Mazowszu” będący rezultatem podróży z mikrofonem i recorderem wzdłuż mazowieckiego odcinka Wisły.
Schröttersburg
Schröttersburg to zespół z Płocka kojarzący się głównie z nurtem post punk. Grupa do tej pory wydała płyty "Krew", "Ciało", "Melancholia", "Melancholia. Dekonstrukcje", "Dalet". Po nagraniu ostatniego albumu, podczas lockdownu zespół skupił się na próbach, eksperymentowaniu z nowym instrumentarium, a także z innymi rodzajami muzyki. W trzy miesiące, podczas długich improwizacji powstał nowy materiał. Materiał gdzie obowiązuje początek i koniec, gdzie duchowość miesza się z rytuałem miasta, industrialne szumy z orientalnymi melodiami, psychodeliczne mantry z plemiennymi rytmami. Na koncercie w Płocku, Schröttersburg przedstawi właśnie te dźwięki spod ukrytej konstelacji.