W ramach tegorocznego cyklu Sygnał/Szum w sobotę 30 września Fundacja Nobiscum zaprasza na spacer dźwiękowy po dawnej dzielnicy Żydowskiej Płocka z Piotrem Dąbrowskim. We wtorek 3 października Marcin Dymiter - poprowadzi spacer dźwiękowy, następnie porozmawiamy o jego nowej książce„Maszyny do ciszy", a na koniec artysta zaprezentuje na żywo materiał swojego projektu Emiter.
Spacer startuje o godzinie 13.00. Miejsce spotkania to Plac 13-tu Straconych. Spacer trasą wokół dzielnicy żydowskiej potrwa ok. 1,5 godziny. Udział jest nieodpłatny, prosimy o potwierdzenie udziału: warsztaty@fundacjanobiscum.eu lub pod nr telefonu +48 574 188 454
Podczas spaceru posłuchamy dźwięków w miejscach, które niegdyś tętniły życiem płockiej społeczności żydowskiej. Zastanowimy się nad pochodzeniem i rolą tych dźwięków w procesie (nie)pamięci, jak również nad audiosferą bezpowrotnie utraconą i w żaden sposób nie zarejestrowaną, choć niekiedy opisywaną w tekstach literackich.
Do udziału w spacerze nie będzie potrzebny żaden sprzęt nagrywający, choć oczywiście dokonanie nagrań przez uczestników będzie jak najbardziej możliwe.
Piotr Dąbrowski – płocki muzyk, producent, realizator dźwięku. W swojej aktualnej działalności artystycznej skupiony na eksplorowaniu możliwości systemu modularnego i różnorodnego instrumentarium elektronicznego i elektroakustycznego. Tworzy głównie w estetyce ambientalnej, nie stroniąc również od trudnych do sklasyfikowania poszukiwań dźwiękowych i field recordingu. Od pewnego czasu konstruuje własne urządzenia służące rejestracji dźwięków otoczenia jak hydrofony i geofony, a także kostki efektowe i moduły eurorack. Jest kuratorem płockiego cyklu koncertowego Sygnał/Szum.
W 2019 roku powołał do życia projekty UBIEL – w którym na język muzyki ambient i drone przełożył kameralne kompozycje Stanisława Moniuszki, Random Variable – oparty na eksploracji przypadkowości i sekwencji powstałych na podstawie algorytmów, będący efektem fascynacji twórcy improwizacją, ideą twórczego dialogu z maszyną i rolą przypadku w muzyce, a także Smalltown Soundscapes – field recordingowy koncept oparty o nagrania wykonywane w niewielkich polskich miastach i miasteczkach. W marcu 2020 roku ukazał się album „Wyszło z boru”, w którym tytułowy wiersz Bolesława Leśmiana posłużył jako inspiracja do stworzenia ambientalno-dronowej muzyki. W 2021 światło dzienne ujrzał projekt „Fantomatyka”, w którym tytułowa idea Stanisława Lema posłużyła do wykreowania 8 utworów inspirowanych fragmentami nagrań terenowych i zjawisk dźwiękowych w nich występujących. W ostatnich latach stworzył trzy duże projekty stricte field recordingowe: pierwszą część „Mapy dźwiękowej Płocka” (2020) zawierającą 40 nagrań miasta objętego jeszcze pandemicznymi obostrzeniami, projekt „Rozśpiewana swoim szumem. Mapa dźwiękowa Wisły na Mazowszu” (2021), w którego kolejnych 40 nagraniach znalazł się zapis podróży wzdłuż brzegów rzeki na jej mazowieckim odcinku, a także „Mapę dźwiękową Brudzeńskiego Parku Krajobrazowego” (2022), na którą złożyło się 20 nagrań z tego ciekawego przyrodniczo parku znajdującego się nieopodal Płocka. Jego kolaż audio „Jedenaście pięter” oparty o 7 nagrań terenowych wykonanych w wielkopłytowym bloku i bezpośrednich jego przyległościach przy użyciu mikrofonu i geofonu DIY, został doceniony jako jeden z trzech nagrodzonych w open callu organizowanym w końcu 2022 roku przez Mazowiecki Instytut Kultury i Radio Kapitał.
We wtorek 3 października Fundacja Nobiscum zaprasza na kolejną odsłonę tegorocznego cyklu Sygnał/Szum, który realizujemy dzięki dofinansowaniu ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego. Tym razem wydarzenie będzie potrójne: gość cyklu - Marcin Dymiter - poprowadzi spacer dźwiękowy, następnie porozmawiamy o jego nowej książce„Maszyny do ciszy", a na koniec artysta zaprezentuje na żywo materiał swojego projektu Emiter.
Spotykamy się o 18.00 przed Płockim Ośrodkiem Kultury i Sztuki przy ulicy Jakubowskiego 10 skąd wyruszymy na spacer. Spotkanie autorskie i następnie koncert rozpoczniemy w POKiS ok. godz. 19.00. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Marcin Dymiter - muzyk (gra w projektach emiter, niski szum, ZEMITER oraz innych, efemerycznych formacjach; wcześniej związany z zespołami Ewa Braun, Mapa, Mordy), autor nagrań terenowych, instalacji dźwiękowych i słuchowisk, muzyki do filmów, wystaw i spektakli teatralnych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Autor cyklu nagrań Field Notes. Niezależny kurator związany z festiwalami Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg) i Control Room (Gdańsk). Wspólnie z Marcinem Barskim był pomysłodawcą i kuratorem „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu. W 2020 roku został zaproszony do udziału w światowej wystawie sound artu "Audiosphere. Sound Experimentation 1980-2020", która odbyła się w Madrycie, w Museo Reina Sofia.
Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012, 2023). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
W swojej nowej książce „Maszyny do ciszy" Marcin Dymiter – nominowany w 2022 roku do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii esej za debiut „Notatki z terenu” – opowiada o ciszy i przestrzeniach zarówno fizycznych, jak i kulturowych, które jej służą. Przygląda się więc założeniom urbanistycznym i architektonicznym, kompozycjom muzycznym, tekstom i obrazom, dzięki którym możemy się wyrwać ze wszechogarniającego dźwiękowego przebodźcowania i pobyć w ciszy lub cieszyć się jej głęboką iluzją.
Przydatne linki:
https://field-notes.bandcamp.com/